Kategorije
Događaji

Na kafi sa pedagogom: Tranzicija iz vrtića u školu – Gde zapinje?“

U četvrtak 18. 4. 2024. godine održan je onlajn događaj Na kafi sa pedagogom na temu „Tranzicija iz vrtića u školu – Gde zapinje?“.  Događaj je realizovan od 17.00 do 18.00 časova na Zoom platformi.

Zainteresovanost za ovu temu je bila izuzetno velika, prijavljenih učesnika je bilo 404, što ukazuje na važnost teme tranzicije iz vrtića u školu, kao i da je prepoznat problem „zapinjanja“, odnosno zastoja tranzicionog procesa u pedagoškoj praksi.

Sagovornici ovog tematskog sastanka  bili su uvaženi stručnjaci koji su nam dali mogućnost da se sa ovom temom bavimo iz različitih perspektiva:

🔸Mina Panić, pedagog, stručni saradnik, koordinator stručne službe Predškolske ustanove  „Radosno detinjstvo“ Novi Sad,

🔸 Julijana Matić, vaspitač u Predškolskoj ustanovi – dečji vrtić  „Speak up“ Novi Sad,

🔸 Ivana Lukić, učitelj u Osnovnoj školi „Dositej Obradović“  Novi Sad

Cilj susreta je da se razume značaj tranzicije iz vrtića u školu, da se istakne šta je dobro u uspešnim primerima prakse i da se identifikuju izazovi u realizaciji.

Tranzicija iz vrtića u školu podrazumeva prelazak dece iz vrtića u školu, odnosno sa jednog nivoa obrazovanja na naredni, i ona nije samo polazak dece u školu.

Tranzicija tj. prelazak iz vrtića u školu je izuzetno značajan proces prvenstveno za decu i za njihovu porodicu, ali i za zaposlene u vrtićima i školama. Radi što prijatnijeg, lagodnijeg prelaska dece iz vrtića u školu i sa što manje stresa, neophodno je obezbediti tranzicioni period, koji je potrebno svrsishodno planirati, organizovati i ostvariti.

Susret „Na kafi sa pedagogom“ je otvorila predsednica Pedagoškog društva Vojvodine Sanja Rista Popić, a u samu temu Tranzicije uvela nas je potpredsednica Pedagoškog društva Vojvodine dr Otilia Velišek Braško, ističući da je prelazak iz predškolskog u školski sistem emotivan i složen put za svako dete, kao i za njegovu porodicu i to je proces izgradnje odnosa i razumevanja, radi omogućavanja deci što lagodnijeg kretanja kroz obrazovni sistem. Potrebno je obezbediti kontinuitet između predškolskog i školskog vaspitanja i obrazovanja. Tranzicija u obrazovni sistem nije samo prvi dan u novoj ustanovi, to je dobro osmišljen i isplaniran proces.

Naša prva sagovornica bila je Mina Panić, stručna saradnica zaposlena u predškolskoj ustanovi „Radnoso detinjstvo“, ona je istakla važnost tranzicije i akcenat stavila na celokupnu reformu obrazovanja koja se dešava u Republici Srbiji, a to je strategija obrezivanja. Posebno podvlači značaj blagih prelaza i ostvarivanja kontinuiteta iskustava dece i porodice u obrazovnom kontekstu. Istakla je važnost značaja davanja podrške detetu i roditeljima koje dolazi u potpuno jednu novu sredinu za koju važe pravila koja prethodno njima nisu poznata. Takođe je istakla da je PU „Radosno detinjstvo“ kreiralo model-prihvatanje i prelazak deteta iz vrtića u školu uz roditelje. Posebno je naglasila značaj kreiranja poverenja. U praksi su do sada kreirali razne strategije i igre kako bi približili vrtić školi. Neke od strategija su: iniciranje sastanaka sa stručnom službom škola, organizovanje sastanaka između učitelja i vaspitača, korišćenje prostora škole kao mesta za učenje i obilazak, kreiranje raznih prilika da se druže deca iz škole i vrtića, razmena didaktičkih sredstava (poput mikroskopa, postera, karata…).

Julijana Matić, vaspitač u predškolskoj ustanovi „Speak up“ u Novom Sadu, istakla je da u njihovoj ustanovi rade sistematski, planski i organizovano proces tranzicije i  pripremu dece za polazak u školu. Neki od primera su: stalan kontakt dece sa stručnom službom (sa psihologom i  pedagogom na svakodnevnom nivou), projektno planiranje i učenje, rad na socijalnim veštinama, vežbanje sedenja za stolovima koje su kao školski kroz igrovne situacije i planirane situacije učenja i intenzivna i kvalitetna saradnja sa roditeljima. 

Ivana Lukić učiteljica Osnovne škole „Dositej Obradović“ u Novom Sadu istakla je da ona sa svojim đacima odlazi u vrtiće početkom školske godine, gde budu kao njihovi gosti, ali i da tokom školske godine organizuju nekoliko susreta dece iz vrtića i dece iz škole. Nekada su to situacije u lokalnoj zajednici, a neke su prilike i u školi. Naglasila je da je to najbolji način za privikavanje dece na tranziciju koja sledi. Cilj je napraviti slobodnu i opuštenu atmosferu.

Na osnovu istaknutih uspešnih primera tranzicije, „Pedagoška stvarnost“ nam govori da u kontekstu tranzicije dece iz vrtića u školu možemo govoriti o primerima dobre prakse, ali ne i da je to kod nas redovna i ustaljena pedagoška praksa. Sagovornici su izneli svoje viđenje i iskustva vezano za izazove, zastoje i prepreke u procesu prelaska dece iz vrtića u školu. Identifikovane su sledeće situacije:

  • U školama su zaposleni opterećeni sa različitim školskim obavezama, posebno u drugom polugodištu, te se ne stiže izaći u susret zahtevima vrtića za organizovanje poseta i druženja;
  • Dešava se da učitelji ne uviđaju svrhu posećivanja vrtića, jer nije dovoljno prepoznat značaj perspektive deteta;
  • Iz vrtića se kasno javljaju za organizovanje susreta različitih učesnika u procesu tranzicije,
  • Aktivnosti škola se često zasniva na „marketinškoj“ kampanji radi obezbeđivanja upisa dece u školu, a zanemari se čitav proces tranzicije;
  • Primeri dobre prakse tranzicije se zasnivaju na posvećenim profesionalcima pojedincima, a nije sistemski definisano i određeno;
  • Kontakti koji se ostvaruju radi realizacije tranzicije se često zasnivaju na ličnim kontaktima stručnjaka;
  • Različita je situacija u velikim gradovima gde iz više vrtića deca se upisuju i različite škole, dok u manjim mestima i selima saradnja između vrtića i škola teče bolje i jednostavnije

Brojna su pitanja postavljena od učesnika ovog događaja. Zanimalo ih je planiranje tranzicije i  dokumentovanje procesa tranzicije, tranzicija dece sa potrebom za dodatnom podrškom, usklađenost koncepcije predškolskog programa sa načinom rada u osnovnoj školi, briga o pripremljenosti dece za školu i njihova spremnost za školske obaveze, uloga roditelja u tranziciji.  Više puta su se konkretna pitanja pojavljivala vezano za realizaciju tranzicije: ko treba da započne proces tranzicije, kada se počinje, kako se ostvaruje, ko sve učestvuje,  ko šta radi u toku, dokle traje tranzicija, …

Saveti i odgovori na sva ova pitanja se mogu naći i u Inicijativi za obezbeđivanje kontinuiteta u obrazovnom sistemu prilikom prelaska iz vrtića u školu o kojoj je govorila predsednica Pedagoškog društva Vojvodine Sanja Rista Popić. Ona je naglasila da je oformljen tim relevantnih institucija, ustanova i organizacija i stručnjaka i pokrenuta je inicijativa ka MPNTR u cilju standardizovanja procesa tranzicije iz vrtića u školu sa prilogom smernica, sa identifikovanim  svim  učesnicima u tom procesu i predloženim ulogama u realizaciji i predlozima prilika i situacija za susrete vrtića i škole.

Snimak ovog događaja možete pogledati ovde.

Ostavite odgovor